maandag 24 juli 2017

Nog steeds een gevaarlijke oversteek... in memoriam: Tommy boy. Pas op en leer de kinderen (en uzelf?) dat - verkeer en mobiel - niet samengaan!



In memoriam: Tommy boy. Rust in vrede.



En laat 'de jeugd' en ook 'de ouderen' dit svp. niet zelf overkomen! Ontzettend veel respect heb ik voor de vader; Michael Kulkens en mijn oprechte medeleven met de rest van de familie, vrienden en kennissen. Wat een kracht toon je dan:


d.d. 26-05-2016: 'Vader omgekomen Tommy-Boy: 'Doe het niet, blijf van je telefoon af op de fiets'

d.d. 28-06-2016: 'Verkeerslicht waarschuwt met muziek van overleden Tommy-Boy' 

d.d. 01-09-2016: 'Tommy-Boy werd aangereden in een voor hem geweldige zomer'

d.d. 12-12-2016: 'Gebruik mobiele telefoon op de fiets wordt verboden'

d.d. 21-06-2017: 'Vader Tommy-Boy verheugd over komst 'slim fietsslot''


Zijn liefde voor de veel te vroeg overleden zoon wordt gevoeld en ik moet mijn tranen bedwingen.

Want: pubers op de fiets...

  • je ouders houden ontzettend veel van jullie;

juist daarom...'zeuren' ze zo!



'Het verhaal' kende ik wel, maar bovenstaande video - belangrijke oproep/ liefdevolle waarschuwing kende ik niet toen deze volhardend vader/ recht-zoekend burger Erik Groenendijk - die in deze buurt opgroeide en regelmatig die gevaarlijke kruising moest passeren; ook als puber dus en zeer herkenbaar; ook 'mijn oude school' (het Goois Lyceum) - het bos uit kwam na de wandeling d.d. 21-07-2017.

En echt, beste mensen... kijkt u zelf maar hoe gevaarlijk het daar geweest moet zijn... en nog steeds is het daar 'oppassen geblazen'!




Alle aandacht op het verkeer/ de omgeving en weg die 'smart?'
-phone(s)! Want zulke gevaarlijke plekken zijn er overal en ongelukken wens ik niemand toe...

  • Pas svp. allemaal - ook zonder smartphone - goed op!





Kijk svp. om je heen en geniet 'real-time'; 'real-smelling' en 'real-feeling':


Ook vandaag zag ik weer jongelui - maar...

ok 'volwassenen'! - tijdens het fietsen en tijdens het lopen 'in de weer' met....

dat stomme ding!


  • Weg met die 'stupid-phones' (in ieder geval in verkeer/ gezelschap)... svp!


Allemaal - neen; bij mij op school zijn er nog 2 zeer gewaardeerde collega's die geen mobieltje hebben of die altijd thuis laten - op dat verslavende, flikkeren-de schermpje turen... 'omdat' het 'erg belangrijk is, nu even moet' of 'een o zo, grappig filmpje is'?

Ik zie vele - potentiele - klanten voor de fysio-therapie en bewegingsdocent Feldenkrais in het verschiet op het perron en (bijna) allemaal kijken ze naar beneden; naar dat ding in de hand... maar of u nu blij wordt van 'een bochel/ rug- en nekpijn?


Bent u dan werkelijk 'zo bang' dat u iets 'belangrijks mist'? Dat is een nieuwe-tijds ziekte en heet: fomo... sorry, op z'n Engels: fear of missing out. Angst om iets te missen? Nou...

  • dan heb ik echt 'nieuws' voor u: u mist helemaal niets!


Nou ja, bijna niets... helemaal 'tegen'  ben ik nu ook weer niet. 'Geniet en gebruik maar... met mate en wanneer ik dat zelf wil - niet 'verplicht' of 'mobiel bereikbaar zijn na werktijd; neen.... waarom? scheiding werk en prive, svp! - en nooit in het verkeer!

  • Ook niet 'met 1 oordopje in met muziek en de andere voor het verkeer'... = 'niet handig'!


Dat stomme spelletje met die blokjes - Tetris heet dat, dacht ik - zie ik ook vaak in de trein worden ge-speeld. Is dat nou 'ontspanning' of stiekem 'pure verveling'? Wat is er mis met 'even een momentje voor jezelf'? Wilt u niet liever toch... 'uzelf leren kennen'? Zoek en gij zult vinden; al ben ik zeker niet 'gelovig'! 


Of - weer, zelfs bij steeds hetzelfde stukje forensen-landschap - naar buiten te kijken en te zien... hoe de seizoenen het landschap en ook de bezigheden van de mensen beïnvloeden. Mooi, vind ik dat. Soms is er zelfs iemand anders die wel 'om zich heen kijkt' en meteen begrijpen we elkaar. Laatst had ik een gezellig gesprek met een dame die haar boek opzij legde en jammer, dat ik er al snel weer uit moest...


Of bent u 'bang' dat 'men u mist' als u niet online present bent en/ of niet steeds - direct - reageert?

Nou... als dat zo is, dan zijn dat sowieso geen goede, echte vrienden, toch? Dan probeer je het toch even later of stuurt een mailtje? Misschien zit diegene juist even in de tuin en wil helemaal niet gestoord worden!

Dat gunnen vrienden elkaar toch... even 'vrije tijd' - met de nadruk op vrij!


En nog belangrijker: misschien zijn wij... ja, ook de geachte lezers... slechts 'als zand-korreltjes op het strand' en:

  • zouden sommigen van ons zich wat 'minder belangrijk moeten voelen'.

Echte vrienden blijven zelfs of juist?! als u niet online bent, elkaar in de ogen kunt kijken en met elkaar - face-to-face - praat...

  • heerlijk ouderwets;

...menselijk, kun je dat ook noemen!


Delen van dit artikel wordt (weer) gewaardeerd; mijn oprechte dank daarvoor!




No justice, no peace! Stop diep-triest PAS-familiedrama NU...!

Bussum, drs. E.M Groenendijk MSc./ PapaErik - school’meester’
Luctor et emergo - in het belang van de kinderen en Vrouwe Justitia